Min blogliste

  • Kendte danskere - H.C. Andersen var en helt fantastisk forfatter. Hans eventyr har udviklet sig til en masse ting. Der er kommet teaterstykker og en masse film og helt klart...
    11 år siden

søndag den 29. januar 2012

Digte:)

I dag var vi ude i skoven og lede efter smukke ting som man kunne lave et digt af, det var en god tur man lærte f.eks. Om lodret rim eller eleveord, Der var også en hel special en vi lærte om og det bliver kaldt: Haiku. Det er en special måde at skrive et digt på. og de andre siger nok sig selv i ordet men hvis i ikke ved hvad det er så kan jeg fortælle at eleveord er et digt hvor der i alt skal være 11 ord. Den første linje skal der være et ord og der skal stå farven på den ting. Næste trin der skal der være 2 ord og det skal fortælle hvad du skriver om, så kommer vi til det tredje step nu skal der være 3 ord og det skal fortælle hvad den gør. Den fjerde ting det er at du selv skal fortælle hvad den gør for dig. Nu er vi nået til den sidste og der skal du fortælle hvad dens job er eller hvad den har noget at gøre med en ting. Jeg vil også gerne fortælle jeg om noget andet det bliver kaldt for: lodretrim. Det er meget let for der skal man bare vælge en ting i naturen og så skriver man det lodret ned på et papir. Men inden du gør det så skal du kalde tingen noget. Efter det så
skal finde ord til den bare vandret og det skal starte med det første bogstav der står på den anden led altså lodret. Godt så nu kommer vi til haiku og det vil sige at man skal lave et digt uden rim og der skal være 5 stavelser i den første og det skal handle om naturen, den næste sætning skal der være 7 stavelser men det skal også handle om naturen. Den sidtse men ikke mindst 5 stavelser og denne gang skal handle om mennesket. Nu har jeg fortalt om tingene og nu vil jeg vise dem her har vi et lodret rim;)


S-skønt
K-kysse
Y-yndig
S-stor
I-isregn
G-guld
N-nødvenigt
E-enorm

så har vi lavet et lodret rim nu kommer vi til eleveord:

Hvid
smukkeste sky
skyen er vidunderlig
den holder mig i live
vejret..

der var et eleveords digt nu haiku

Vinteren er kold.
træer skutter sig
mennesket uddør.

det var det og nu kommer vi til det sidste de er årstiderne som så er skrevet op i nogle digte.

Januar:
Så er det atter januar.
Med frost klar himmel.
Og mørke morgner.
Med udsalsannoncer.
Og nytårsfortsætter.
Med fælles fødselsdag og fest.

Februar:
Februar er kærlighedens måned valentinesdag,
romantiske ture,
chokolade,
hjerter,
alt hvad man kan ønske sig.

Marts:
Sneen er væk
folk skifter til sommer dæk.
Det er stadig koldt
men godt vejr til at spille bold.

April:
Hvide anemoner
fylder skovens bund.
Et smukt og ærebart tæppe spredt ud til forårsstund.

Maj:
Så kom da maj,
ih du milde
senvinterens leg.

Juni:
Juni dejlig og smuk
i solen lyser kraftigt
alle de fulde der er på druk
kartoflerne smager så saftigt.

Juli:
Gul som solen
rund og skarp
minder mig om juli
sommer.

August:
Varmen forsvinder
bladene skifter farve
det begynder og regne
møgvejr.

September:
Det er en måned
med sang og musik
en måned med masser af logik
og man glemmer ikke fysik.

Oktober
Bladene falder
vinteren kalder.
Alt er gråt
og mennesket er småt
tiden den går
og klokken den slår.

November
Det er min måned fødselsdag, gaver alt hvad jeg ønsker mig
den lille stjerne blinker
og håber på det bedste

December
Alle de små nisser driller
der bages og koges der hygges og pusses
for alle er glade.

Nu er jeg blevet bedt om at finde ud af hvilke årstidsdigt der er bedst og mine svar er:

vores egne men jeg vil gerne sige at jeg er inponeret af: britts hold og jeg mener alle på det hold og det er: britt,kübra,mikkel n,lærke,zeliha,emil,camilla,deniz. jeg er vild med deres januars digt det er godt skrevet og det samme med december og april.
Når lad os se at komme videre nu vil jeg gerne lave en ny opg hvor man skal finde en videoog så skal man finde ud af hvad det er for et digt og jeg har valgt video video som erlavet af brixx.


AVideo Video (Video)                  der er ikke nået som rimer både her eller i den næste a.
B  Den kører nat og dag                her har vi jo et b og det rimer på det næste b
A Video Video (Video)                 det samme som før.
B Når jeg skal slappe af                dette rimerpå det b oven over.
A Bare et tryk på knappen             her er der heller ikke noget rim
B  Ja, så er der gang i kassen         samme her.
A  (Ååååh) Jeg er Video-man!       og det var den sidste og der er heller ikke noget.

så faktisk er der sådan et stykke: abc bdef og jeg ved ikke om det bliver kaldt noget.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar